Film- och tv-industrin i Sverige har av någon anledning nöjt sig med att strunta i ny teknik. Vi har ett mycket gott rykte internationellt när det kommer till internetutveckling och bandbreddspriser till slutkund. Det finns få länder (men ack ett par stycken) som kan stoltsera med så billiga höghastighetsuppkopplingar som Sverige. Dessutom har både Spotify och Skype grundats eller medgrundats av svenskar. Snabbt har succén varit ett faktum. De områden som bolagen har lyckats med är musik och IP-telefoni.
Men allt har inte varit guld och gröna skogar. Joost är ett bra exempel på hur korrupt tv-industrin är idag. Tjänsten utlovades att bli en fantastisk, laglig tjänst för alla som ville titta på reklamfinansierad internet-tv utan kostnad, från samma skapare som grundade Skype. Tjänsten lovordades högt av journalister. Den beskrevs som banbrytande och orden var ungefär i stil med "det här förändrar hela industrin". Svaret är att det kunde ha varit banbrytande, revolutionerande och ett fantastiskt sätt att marknadsföra tv-kanaler på.
Men industrin lyssnade inte. Rättighetsinnehavarna sa nej.
Under tiden satt Apple och funderade över hur de kunde utnyttja den snabba utvecklingen av höghastighetsuppkopplingar i hushållen och utöka succén med iTunes Music Store till att erbjuda film, tv-serier och hyrfilm. Med en så populär produkt som iTunes redan var kunde det väl knappast vara svårt att ordna avtal med film- och tv-industrin? Marknaden var gigantisk och de potentiella förtjänsterna likaså.
Men industrin lyssnade inte.
Ena örat är stängt, det andra är öppet: rättighetsinnehavarna i USA sa ja, några rättighetsinnehavare i Europa har sagt ja. Resten har sagt nej eller undvikit att visa intresse.
Vart är hindret? Vad är problemet egentligen? Kanal 5 ägs av SBS Broadcasting. Det bolaget borde inte ha något problem med att förhandla fram avtal med Apple om att sälja avsnitt på iTunes Store med sina egenproducerade tv-serier. Tänk vilket försprång de skulle få mot Viasat som kan stoltsera med sin ungdomskanal TV6. Vilken otrolig goodwill för Kanal 5, samtidigt som de tjänar riktiga pengar på alla som köper avsnitt av deras tv-serier. Intresset för kanalen växer och varumärket stärks. Har de verkligen inte förstått att goda relationer med Apple ger ett stärkt varumärke?
SVT har av förklarliga skäl ingen anledning att starta ett samarbete med Apple kring försäljning. De är licensfinansierade redan. Då återstår det 1 stor aktör: TV4. Det finns mycket pengar att tjäna för TV4 att sälja sina egenproducerade program på iTunes Store. Vill de prova erbjuda gratismaterial kan de börja experimentera med podcasting från TV4 Nyheterna och TV4 Vädret. Testa reaktionerna från tittarna. Gå vidare med att lägga in en bunt med arkiverade sportsändningar med hilights från förra veckan - en backlog - så kan fotbollsintresserade kolla in de snyggaste fotbollsmålen direkt på iTunes Store. Än en gång, begär feedback. Kolla intresset hos publiken.
Det är skamligt att tv-kanalerna måste lansera sina webb-tv-tjänster på sina respektive hemsidor i ett format som inte alla datoranvändare kan ta del av ordentligt (Windows Media, ibland med DRM - uppspelning enbart i Windows). Oftast är det inbäddat i Flash, vilket för många resulterar i att datorns processor kör på högvarv. Ingen höjdare på de allt mer populära bärbara datorer som många människor köper eller redan äger idag.
Det enda som tv-kanalerna har enats om idag är namnet på deras tjänster: Play. Det var SVT:s succé och konkurrenternas misslyckanden som fick konkurrenterna att byta namn till Play och ändra några småsaker i gränssnitten.
Varför ska tv-kanalerna satsa på just iTunes Store?
iPhone är en jättesuccé världen över. Likaså i Sverige, även om det inte syns bland folk på stan utanför storstäderna. Alla iPhone-användare måste använda iTunes Store för att synca deras musik, film och spel. Det vore helt naturligt för tv-kanalerna att försöka nå den här köpstarka målgruppen. Kan de konsumera musik i stora mängder kan de även konsumera tv-serier. Idag gör tv-kanalerna en förlustaffär på potentiella jätteintäkter.
Men industrin lyssnade inte.
Mitt sista hopp sätter jag till Comhem, som fortfarande basar över den största mainstream-tv-publiken i Sverige. Det är upp till Comhem att visa tv-kanalerna hur bra digital konsumtion är. Det kan bli början på ett nytt digitalt konsumtionsbeteende. Låt den ena distributionskanalen göra reklam för den andra. Se vinsterna öka mångdubbelt när försäljningen av tv-serier går upp, samtidigt som flexibiliteten och utbudet ökar.
Men industrin måste lyssna. Punkt.